Toyota heeft grootse elektrificatieplannen. Akio Toyoda, President Toyota Motor Corporation, licht uitgebreid toe wat de plannen precies inhouden. Vóór 2030 worden bijvoorbeeld liefst 30 batterij-elektrische modellen geïntroduceerd. Vanaf 2035 zijn alle in West-Europa verkochte nieuwe modellen volledig elektrisch, mits de infrastructuur dat dan toelaat. Ook de fabrieken moeten dan CO2-neutraal zijn.
Zeer divers aanbod
Toyota gelooft niet in ‘one size fits all’. Wereldwijd levert Toyota dan ook meer dan 100 verschillende modellen in meer dan 170 landen. Voor Lexus zijn dat ruim 30 modellen in ruim 90 landen. Daarbij gaat het om modellen met alleen een brandstofmotor, hybrides en plug-in hybrides. Daar komt nog een net zo divers aanbod van volledig elektrische modellen bij. Daarbij ligt de nadruk op echt volledig CO2-neutrale modellen die in hun gehele levenscyclus niets uitstoten.
Uitgebreide ervaring
Al in 1992 begon Toyota met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven modellen. Dat resulteerde onder meer in 1996 in de RAV4 EV en in 1997 in de eerste hybride Prius. Ook waterstof werd niet vergeten, met bijvoorbeeld de Toyota FCHV in 2002 en in 2014 de eerste Mirai als productiemodel. Nu is het tijd voor batterij-elektrische modellen.
bZ-familie en nog veel meer
Dit jaar al werd de Toyota bZ4X onthuld. Deze exclusief voor volledig elektrische aandrijving ontworpen bZ-familie wordt natuurlijk nog verder uitgebreid. Daarbij staat niet alleen emissievrij rijden, maar ook rijplezier centraal. De uitbreiding bestaat uit een middelgrote en een hele compacte SUV. Om te zorgen voor voldoende actieradius zonder grote en zware batterijpakketten te gebruiken, is de energie-efficiëntie bij de ontwikkeling heel belangrijk. Waarschijnlijk worden de modellen de meest efficiënte van het hele compacte SUV-segment.
Toyota-showroom van de toekomst
Ook komt er een sedan voor de middenklasse, een grote SUV met derde zitrij en nog veel meer. Ook lichte bedrijfswagens komen aan bod. Emissievrij rijden is fijn, maar het moet wel bereikbaar zijn voor een groot publiek. Daar gaan met name de bZ-modellen, die tegen redelijke prijzen in massaproductie gaan, ook voor zorgen. Ook is er aandacht voor zaken als personalisatie en autodelen. Kortom: straks is er echt een EV voor iedereen. Het zijn er te veel om op te noemen. Kijk maar naar de foto hieronder: hier zie je de Toyota showroom van de toekomst!
En Lexus?
Bij Lexus zijn de plannen niet minder ambitieus. De batterij-EV zal symbool worden voor waar Lexus voor staat. Dat begint met de Lexus RZ, maar uiteindelijk wordt het een heel veelzijdig aanbod inclusief een supersportwagen die in zo’n twee seconden naar de 100 km/u sprint en een actieradius heeft van 700 km. Op de foto hieronder zie je een eerste indruk van dit toekomstige Lexus modellenaanbod.
Bewuste keuzes
Straks heeft Toyota dus een zeer divers aanbod, met allerlei soorten modellen en allerlei soorten aandrijving. Nu nog vooral hybride-elektrisch en plug-in hybride-elektrisch en waterstof-elektrisch, straks ook batterij-elektrisch. Toyota kiest bewust voor zo’n breed aanbod zodat het snel in kan spelen op veranderingen in de markt. Niemand kan namelijk de toekomst voorspellen, maar dat die emissievrij is, dat staat vast!